Dressyrpass!

Idag var det dressyr på programmet , så vid 9 imorse skrittade jag iväg till ridskolans ridtält . Det var rätt så varmt där inne , men jag hade hela för mig själv :) I alla fall så började jag med att skrittjobba honom . Han var ofokuserad till en början. Inte så konstigt med tanke på att det blåste rätt mycket ute och det prasslade och lät i tältet. Efter en stund släppte han i alla fall lite och mjuknade.
Så fortsatte vi med lite trav. Han var stel , men jag kom rätt snabbt fram till att det var ytterskänkeln som ställde till det för oss . Så korrigerade jag den , och han började jobba ihop sig i en helt okej trav. Red runt på lite volter , serpentiner och diagonaler för att skulle komma igång . Sedan var det dags för dagens "riktiga" jobb , nämligen sidvärtsrörelser.
Eftersom att det är något som inte sitter helt 100% i honom än gjorde vi bara lätta skänkelvikningar mellan medellinjen och fyrkantsspåret. Det kan man ju variera rätt mycket , och det gjorde vi ! Vi började med göra enkla skänkelvikningar genom att vända upp på medellinjen vid A , och därefter flytta ut till spåret. Nästa övning så red vi tre steg framåt , tre steg sidvärtes , tre steg framåt osv.. Hela vägen ut till väggen. Den avslutande övningen gick ut på att man skulle flytta från F in mot medellinjen till X , och sedan ut igen . Fixar bildförklaring senare! :)
Tyfie skötte sig i alla fall bra , och bättre skänkelvikningar har han inte gjort förut . Idag var dom helt okej , med rak hals och i form . Duktig ponny!
Och därefter skrittade vi av ute i skogen för att han skulle få något annat att tänka på !

Tyffojull1
               Julia&Tyfoon

( har inga bilder från idag )

Kommentarer
Postat av: Emma Csendes

mina små töntar <3

2009-07-13 @ 16:26:37
URL: http://emmacsendes.blogg.se/
Postat av: Julia (:

Hihihi <3 :)

2009-07-13 @ 17:03:58
URL: http://cavaletti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0