Dressyr med Tyfie.

Red ett dressyrpass med Tyf idag. Och vet ni? Han hostade inte en enda gång!

Vi började med att värma upp 15 minuter på lång/halvlång tygel eftersom min tränare säger att vi ska det . Mest för att hästarna ska komma igång och vara varma när man börjar det riktiga jobbet. Och så måste dom få sträcka på sig , när man rider i ridhus på vintern blir det lätt att man sitter med bromsen i hela tiden utan att släppa på. Red 10 minuter i trav på helt lång tygel och gjorde stora volter , diagonaler och vändningar här och var. Det funkade ganska bra. Han var lite för framåt i början , kanske på grund av att jag red med Erikas stjärnsporrar. Ganska snabbt lugnade han sig och gick att korta/länga med hjälp av sitsen. Efter ett par varv slappnade han av , började frusta, tugga på bettet och söka sig djupt neråt. De sista fem minuterna travade jag på halvlånga tyglar ( här stretade han lite ) och så galopperade jag i lätt sits i båda varven.

Sedan började jag med skrittjobbet. Kortade tyglarna och lösgjorde honom med massa olika övningar där man flyttar för skänkeln . Han är stel efter att ha stått så mycket efter att han var lite förkyld , så att han mjukar upp sig i sidorna är steg 1. Jag red öppnor, slutor, flyttade in bogen och några skänkelvikningar - sedan hade han lossnat så mycket att han blev eftergiven i nacken och sökte sig ner. Fortsatte med travjobb på volter i olika storlekar och lite serpentiner. Han var lite övertaggad ibörjan här också, men han lugnade sig och blev rätt fin till slut. Det största felet idag var att han tappade ytterbogen i volterna, men när jag började tänka på det och försöka göra någonting åt det fick han med sig ryggen och bakbenen och jobbade rätt fint. Han är inte enkel.

Sedan tog jag en snabb galopp bara för att han skulle få röra på sig och springa lite, men han hade för mycket energi för att jobbas ordentligt där idag . Och sen var halva ridhuset upptaget eftersom en tjej i nedre stallet red lektion. Och att bara galoppera runt på en volt när han är överpigg känns inte alltför skonsamt mot hans kotor. Jag galopperar mer imorgon.

Det sista jag gjorde när det andra funkade var att växla mellan olika former ( normal , låg.. ) och förböja honom med skänkeln och ibland ledande tygeltag i volter och serpentiner för att han skulle lossna helt och bli avspänd i halsen . Det verkade funka bra, för avslappnad blev han. Började kännas lite som när han är 'bra' . Men då ska han vara som i slutet redan från början . Hoppas att det sitter kvar tills imorgon!




Snart ett år gammal bild ,
min häst är finast ! ♥


Kommentarer
Postat av: Celina

Bra att han är frisk nu <3333

2009-11-13 @ 16:39:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0